Generaţia |
Caracteristici Tehnologice |
Performanţe |
Limbaje
de Programare |
Exemple |
Generaţia I
(1937 - 1953) |
- tuburi şi comutatoare electronice
- un singur dispozitiv de memorare (tambur
magnetic) de capacitate mică şi cu timp de acces mare |
- viteză de calcul: 104 operaţii
pe secundă - memorie: 2 Ko |
- cod maşină - limbaj
de asamblare |
- ENIAC
- UNIVAC
- EDVAC |
Generaţia II
(1954 - 1962) |
- diode şi tranzistoare
- memorie internă cu inele de
ferită şi cu acces aleator
- memorie externă de tip
tambur, disc sau bandă magnetică
- unităţi pentru calcule īn
virgulă mobilă
-regiştri de index |
- viteză de calcul: 2*105 operaţii
pe secundă - memorie: 32 Ko |
- limbaje de nivel īnalt:
Fortran (1956),
Algol (1958), Cobol (1959) |
- TRADIC - PDP 1 |
Generaţia III
(1963 - 1982) |
- circuite integrate
- memorii internet
semiconductoare
- memorii externe - discuri
magnetice de capacitate medie şi mare
- microprogramarea, ca
tehnică de proiectare a procesoarelor complexe
- memorie virtuală |
- viteză de calcul: 5*106 operaţii
pe secundă - memorie: 2 Mo |
- dezvoltarea sistemelor de operare şi a
"time sharing"-ului
(UNIX) - limbaje de nivel foarte
īnalt: C, Pascal |
- IBM 360
- PDP 11
- Coral
- Independent |
Generaţia IV
(1982 -1990) |
- circuite integrate pe scară largă (VLSI)
- discuri optice
- dezvoltarea reţelelor de calculatoare |
- viteză de calcul: 3*107 operaţii
pe secundă - memorie: 8 Mo |
- limbaje orientate pe obiecte (C++)
- limbaje funcţionale (LISP)
- limbaje de programare logică (Prolog) |
|
Generaţia V
(după 1990) |
- circuite integrate pe scară largă (ULSI)
- dezvoltarea arhitecturilor
paralele
- dezvoltarea de calculatoare pe arie
largă |
- viteză de calcul: 1012 operaţii
pe secundă |
- limbaje concurente
- dezvoltarea inteligenţei
artificiale
- dezvoltarea sistemelor expert |
|
Generaţia VI |
Cum vor arăta
calculatoarele? Probabil un
exemplu ar fi calculatorul HAL9000, din romanul lui
Arthur C. Clarke, "2001: O
odiseee spaţială". HAL putea
īntreţine conversaţii cu operatorii umani, putea accepta
intrări vizuale, putea īnvăţa din propria experienţă.
HAL9000 este o ficţiune, dar cercetările actuale au condus
la calculatoare care acceptă instrucţiuni introduse īn mod
verbal şi care imită modul de raţionament uman. |